טראמפ בארץ האפשרויות

מאת מערכת האתר

trump_first_day_ashpaton

איור: דקל שפירא

'אחת התכונות המרכזיות שכנראה אפשר לסמוך עליהן באישיותו של טראמפ היא שהוא רוצה להיות נאהב'

דונאלד טראמפ נבחר לנשיאות ארצות הברית.

אף על פי שקיווינו, כאן במערכת האתר, בכל ליבנו שזה לא יקרה, אי אפשר לומר שההפתעה הייתה גמורה. אמריקה בחרה להיות מובלת על ידי אדם שפל, טיפשי וחנפן. וכפי שאנחנו מבינים זאת היא בחרה באקסטזה על פני הנכון.

יהיה מי שיגיד שאמריקה בחרה דיכאון על פני השראה. אבל זה ממש לא נכון. היא בחרה את ההשראה שלה לזמן הזה, ולצערנו ההשראה שלה לזמן הזה היא כזו שמבוססת על בדלנות "גזעית", תרבותית, ועולמית.

בשעות הראשונות של עיכול התוצאות, אחד מפרשני הסיאןאן התעקש להכריז שוב ושוב שכל מי שחושב שטראמפ לא יקיים את כל אשר נבחר בשבילו – היינו בניית חומה גדולה בגבול ארה”במקסיקו, גירוש המוני תושבים זרים, וביטול מוחלט ומיידי של תכנית הבריאות שהחלה בתקופתו של הנשיא אובמה – טועה.

הפרשן ניסה לעטות תפקיד של נביא, ולדעתנו לא כל כך הצליח בזה.

הנה למשל, לא עבר אפילו שבוע אחד, וכבר טראמפ מסתייג משלילתו המוחלטת של תכנית הבריאות של אובמה.

בעת פגישתם של הנשיא הנבחר עם הנשיא היוצא אובמה כל שפת הגוף של טראמפ הביעה חוסר בטחון, וודאי אם משווים זאת לתנועותיו התמידבטוחות של הנשיא אובמה. טראמפ הודה לאחר הפגישה שהוא התרשם מ"כמה מהדברים הממש נפלאים שהושגו [בזמן כהונת אובמה]”.

האם זהו אותו הטראמפ שהכתיר את אובאמה כ"מי שייסד את דאעש"?

האם זהו אותו הטראמפ שכינה את תכנית הבריאות של אובמה – ה"אובמהקר" – “קטסטרופה”?

כן, זה הוא ולא אחר, ואיננו כותבים זאת כדי "להכניס" לטראמפ (שוודאי מתעניין מאוד באשפתון) אלא כדי לומר שאנו איננו בדעתו של פרשן הסיאןאן המוזכר לעיל.

בחירתו של טראפ לנשיאות עשויה להתברר מהר כלא יותר מסיפטום למשברים גלובאליים שגם ישראל מתמודדת איתם, כמו הפערים החינוכיים בין המגזרים והמעמדות השונים במדינות המערב, הפערים התרבותיים הביןמדינתיים, וכנגזרת לאלה – הפערים הערכיים.

אין ספק שהבחירות האלה הן אות אזהרה, ואות מצוקה, אבל הן כנראה ממש לא "האות האחרון", כמו שרבים חששו לפני היוודע תוצאות הבחירות, ומיד לאחר מכן.

אם תוך יומיים בלבד, טראמפ לא חושש לומר כי הוא שוקל להשאיר חלקים מתכנית הבריאות של אובמה, שביטולה הייתה אחת ההבטחות המרכזיות בקמפיין הבחירות שלו, מה נראה בעוד שבוע? שבועיים? חודשיים?

אחת התכונות המרכזיות שכנראה אפשר לסמוך עליהן באישיותו של טראמפ היא שהוא רוצה להיות נאהב. בסביבת גזענים שבחירתך תלויה בהם זה מוביל להתנהגות מסויימת. בחברת מנהיגים אמריקאיים ומנהיגי מדינות נוספות זה כנראה מוביל להתנהגות שונה לגמרי. אחרי הכל, בואו לא נשכח שטראמפ וקלינטון הסתובבו בדיוק באותם החוגים הניויורקים במשך שנים, הלכו לאותן מסיבות וצחקו מאותן הבדיחות. הפערים דה פקטו אינם בהכרח גדולים כמו שנדמה לנו.

ואף על פי שדבר לא ישנה את העובדה שקול ההגיון והמוסר צועקים בכל כוחם שבחירתו של טראמפ לא הייתה צריכה לקרות בחברה חזקה ובריאה, אין זה בהכרח אומר שעתה הכל אבוד. שהרי דבר נוסף שאפשר היה ללמוד מהקמפיין של טראמפ, הוא שהוא יעשה הרבה מאוד כדי להשיג את מה שהוא רוצה, ואם כדי להיחשב נשיא טוב בעיני בעלי הדעה הוא צריך לשבור כמה הבטחות שהוא הבטיח לבוחריו במהלך הקמפיין – הוא יעשה זאת. הן ידוע הוא שלא תהיה זאת הפעם הראשונה עבור איש עסקים זה, ש-6 פעמים הכריז על פשיטות רגל בסכום כולל של כמעט מיליארד דולר, ושלא הסכים לחשוף את דוחות המסים שלו עד עצם היום הזה, כנהוג וכמצופה.

דבר לא ימחה את החרפה שבבחירת טראמפ לנשיא, ועדיין, יש תקווה גדולה גם לארה"ב, שאחרי הכל, מרבית מבוחריה בחרו דווקא בהילרי קלינטון לנשיאה. רק בזה כשלעצמו אפשר לראות צעד ענק לחברה האנושית, האמריקאית, ולנשים בעולם כולו. וכמו שקלינטון אמרה בנאום ההפסד שלה, יום אחד מישהי אחרת תשלים את המלאכה, ותיבחר גם לנשיאות. נקווה שהמישהי הזאת תיבחר מהסיבות הנכונות ובדרכים הגונות, ושגם הבחירה העתידית ההיא לא תהיה יותר מסימפטום – אבל הפעם לחברה חזקה שצופה פני עתיד טוב יותר. נחכה ונראה.

6 מחשבות על “טראמפ בארץ האפשרויות

    • תודה ג'ורג' –

      קודם כל – הוא כן מסוכן. לא נכתב פה שהוא אינו מסוכן. השאלה היא אם הסכנה תתממש.
      בכל אופן מדובר באדם שפל, ולא כשיר בעליל, שבעולם אידיאלי לא צריך היה להיות מועמד לנשיאות ארצות הברית, שלא לדבר על לזכות בנשיאות זו.
      לכן זוהי חרפה.
      אפילו אם הוא לא יקיים אף אחת מהבטחותיו, עדיין העובדה שרבים כל כך רצו להמליך אותו עליהם, מלמדת הרבה על בוחריו, ועל המצב שבו החברה האמריקאית כנראה נמצאת.

      אהבתי

  1. Georgvon1 הגיב:

    אתם כותבים שהוא רוצה להיות נאהב ושלכן הגיוני שהוא ישנה את דעתו כמו שכבר ראינו. כך שמשמע שהוא לא מסוכן.

    החרפה היא בגלל שהוא רצה לעצור הגעת מהגרים לארצו, מה הבעיה בזאת?

    אהבתי

    • נכון – משום שטראמפ הוא העניין המרכזי של כל פעולה של טראמפ יכול מאוד להיות שהוא ישנה את דעתו בהתאם לסביבתו. אבל זה לא משנה את העובדה שבחירתו נותנת רוח גבית ואור ירוק לארגונים כמו הקו קלוקס קלאן להרים את הראש, אנשים המתנגדים לזכויות אזרח שוות להומואים יולסביות ולאנשים שמתנגדים לזכויות האישה לבצע הפלה לפי בחירתה. בחירתו נותנת תקווה לאנשים שהם יכולים להחזיר איזה "עבר מפואר" מדומיין, באמצעות רגרסיה.
      שלא לדבר על זה שאין זה סביר שהוא לא יקיים אף אחת מהבטחותיו. השאלה היא איזו ובאיזו מידה.
      חוסר האפשרות לצפות את התנהגותו גם היא מעידה על מסוכנותו.

      אהבתי

  2. Georgvon1 הגיב:

    יש מישהו שלא דואג לעצמו?! מה הבעיה באדם שמחצין זאת?

    אתם יודעים שהוא התנגד להפלות על פי חוקי המדינות בלבד?

    כמו כן, מי אמר שלא ניתן לצפות אותו? במסע הבחירות יצא לי לקרוא פרשנים שניבאו יפה מה הוא יעשה.

    מדוע הקו-קלוקס-קלאן כה מסוכן כשהוא פועל על פי חוקי הדמוקרטיה הליברלית?

    אהבתי

כתיבת תגובה